Papierkunst

 

Papier poort_Couzijn_700x330Papierkunst is hot. De Holland Papier Biennale, die vanaf 1996 in museum Rijswijk georganiseerd wordt, trekt vele enthousiaste bezoekers. Het uitgangspunt is de vele gezichten van het, voor ons zo alledaagse, materiaal papier te tonen. We kennen papier als eindproduct en als drager van onze gedachten, maar minder vanzelfsprekend is het papier als inspirator voor het ontwerpen van een sieraad of object of als eindproduct om een ruimte om te toveren en een idee te verwezenlijken. Iedereen heeft als kind wel eens met papier gevouwen of geknutseld. Dat verklaart misschien de toegankelijkheid van papierkunst. Als bezoeker kun je zien waar dat geknutsel toe kan leiden in de handen van een kunstenaar.

Couzijn van Leeuwen, Karen Sargsyan, Anouk Kruithof, Nel Linssen, Kuin Heuff, Désirée de Baar en Bob Matthysen hebben eerder deelgenomen aan één van de Holland Papier Biennales en exposeren deze zomer enkele van hun werken in de Koornmarktspoort. De kunstenaars werken ieder met een eigen techniek en vanuit verschillende concepten.

Couzijn van Leeuwen kreeg bekendheid met zijn sculpturen in karton. Een materiaal wat wonderwel bij hem past. Met de nietmachine rijgt hij repen karton aan elkaar tot onbruikbare kasten, verstarde figuren, stilstaande schildpadden, vazen zonder bodem en open haarden, die nooit zullen branden. Voor deze tentoonstelling reconstrueerde hij o.a. de drie “ontbrekende” gevelbeelden van het Oude Raadhuis van Kampen, die hun plaats weer zullen vinden op de tweede verdieping in de Koornmarktspoort tussen de overgebleven beelden.

Karen Sargsyan knipt en vouwt met papier driedimensionale mensfiguren, die verrassend gedetailleerd zijn. Zijn werk oogt als een vrolijk theater, waarin verschillende figuren een act opvoeren. In het midden staat een vioolspeler, die de snaren beroert, boven een klein theatertje, waar onder de vloer een fel rood licht brandt. Wanneer je beter kijkt zie je dat de voorstelling vrij grimmig is. Er liggen losse hoofden op de grond en de situatie rondom het theatertje is chaotisch. Sargsyan verbeeldt hier de natuurkundige “snaar theorie”, waarbij hij de vraag stelt of de wetenschap uiteindelijk alle religie zal vervangen en de wereld tot chaos zal vervallen.

De beeldtaal van Anouk Kruithof is eenvoudig en licht. Een stapel van ongeveer 1000 analoge kleurenfoto’s  van de afgelopen 12 jaar vormt de basis voor een uitgebreide groep werken genaamd Fragmented Entity (Eenheid in Stukken). Kruithof heeft het verhalende element uit deze oude foto’s geknipt, waarmee ze verworden zijn tot abstracte stukken gekleurd fotopapier. Onder het nieuwe werk bevinden zich verschillende representaties van dit materiaal, zoals foto’s en assemblages van de stukken fotopapier, posters, hopen versnipperd fotopapier en wederom foto’s en video’s van deze snippers. Kruithof maakt installaties, waarbij ze de leegtes weergeeft tussen de waarneembare beelden als gaten in een geheugen.

Nel Linssen vouwt haar papier tot sieraden. Geïnspireerd door ritmen en structuren in de botanische wereld is zij op zoek naar logische constructies. De zig-zag beweging, die veel voorkomt in haar werk is het uitgangspunt geworden van een indrukwekkende collectie armbanden en halssieraden. Ze maakt gebruik van nauwkeurig gesneden en gevouwen repen papier en stapelingen van cirkelvormige elementen. In de winkel van het Stedelijk Museum Kampen zullen ook enkele van haar sieraden te koop zijn.

Kuin Heuff zet het mes in een ogenschijnlijk voltooid schilderij. Ze schildert met acryl op papier portretten van reusachtig tot kleiner formaat. Daarna versnijdt ze het werk, waarbij het mes de structuren van de kwaststreken volgt, waardoor ze haast de verf en haar subject ontleedt. Het gaat Heuff er om een beeld te creëren, dat gedeeltelijk weer weg te nemen tot een kern overblijft. Het portret wordt tot een fijnmazig kantwerk van lijnen, vergelijkbaar met een houtsnede.

Désirée de Baar heeft een fascinatie voor ruimtes. De torenkamer in de 14e eeuwse Koornmarktspoort transformeert ze tot een ruimte, die verschillende associaties bij de kijker oproept. Papieren ladders verwijzen naar ontsnapping, het sprookje Rapunsel en het Bijbelse verhaal Rachab. De positie van de vrouw speelt hierbij onmiskenbaar een rol. Inspiratie voor De Baar is de gelijkenis van de zolder van de poort met de gravure ‘he disappeared into complete silence’ (1947) van Louise Bourgeois. Hierin staan de ladders symbool voor de psychologie van de mens en is het lichaam metafoor voor het gebouw.

Bob Matthysen maakt zijn eigen handgeschepte papier. Het vergaren van de kennis voerde hem naar o.a. Japan, waar hij contact had met vooraanstaande papierkunstenaars. Hij gebruikt de vlasvezel als grondstof voor zijn papier, die bij bewerking krimpt en een eigen leven gaat leiden. Dit krimpingsproces weet Matthysen door middel van verschillende technieken te sturen. Dit resulteert in lyrische, twee- en driedimensionale sculpturen, die hun inspiratie vinden in de plantenwereld.

Papier Poort_Bob_Matthysen_340x240 Papier Poort_Karen_Sargsyan_340x240

Verhuur en trouwen

Actueel

Opening Arie Schippers

Op zondag 17 februari opent de tentoonstelling 'Mens wordt hond' van Arie Schippers. Vanaf 14.30 uur bent u van harte welkom. De opening start om 15.00 uur in onze Gouden Zaal. Na afloop is er uiteraard ruimschoots de tijd om de tentoonstelling - op beide locaties- te bewonderen.

 

Toegang is gratis en u krijgt een hapje en een drankje.

 

Taxatie(mid)dag!

Het museum organiseert op zondag 20 januari tussen 13.00 en 16.00 uur een taxatiemiddag in de Gouden Zaal! Taxateurs Jan Bockweg (taxateur schilderijen en prenten, Epe) en Marius van Ee (taxatie- en adviesbureau, Kampen) zullen uw bijzondere voorwerpen taxeren. Kosten bedragen € 2,- per voorwerp, met een maximum van 2 voorwerpen per persoon. Uiteraard kunt u ook terecht voor adviezen omtrent restauratie, schoonmaken en onderhoud.
Iedereen is van harte welkom!

 

Openingstijden

LET OP!

Aangepaste openingstijden!

Wegens de feestdagen zijn wij gesloten op:

24, 25, 26 en 31 december 2018

en 1 januari 2019.

 

Wij wensen u fijne kerstdagen een heel gelukkig 2019!

 

Twitterfeed

Twitter response: "Bad Authentication data."

website realisatie: nmedia ict