Jochem Rotteveel aan het werk283 kb

kunstenaar maakt werk voor 'AMMEHOELA!'

In Voormalige Synagoge

Ondanks corona werkt Jochem Rotteveel (in zijn eentje) aan meerdere kunstwerken.

'Alleen werken is heerlijk. Dat ben ik als kunstenaar uiteraard wel gewend. Maar doorgaans zijn er tijdens het opbouwen van een expositie meer mensen aanwezig. Nu is dat niet zo. Door de rust van de Synagoge, en de rust op straat, kan ik me goed concentreren en één worden met het werk en de ruimte.' vertelt Jochem Rotteveel.

'Wat ik wel mis is de reactie van anderen, zodra een werk af is. Buiten de fotograaf en de schilder heeft niemand mijn werk nog in het echt gezien en dat voelt vreemd. Ik hoop dat we snel de expositie kunnen openen zodat het werk niet alleen in isolatie bestaat.'

Met zijn werk reageert Jochem Rotteveel op fotografie van Ed van der Elsken dat ook te zien zal zijn in de Synagoge. De tijdelijkheid van het werk vindt Rotteveel juist mooi. Het intensiveert het moment en verhoogt daardoor de creativiteit. ‘Er is een startpunt waarna alles mag’. Het werken vanuit de spontaniteit van het moment en de vrijheid grenzen te onderzoeken heeft Rotteveel gemeen met fotograaf Ed van der Elsken. Beiden buigen de regels van de kunst om en brengen de straatcultuur naar een hoger plan.

Lees meer over de tentoonstelling Ammehoela! 75 jaar vrij zijn.