Arie Schippers

 

Het Stedelijk Museum Kampen is trots de eigentijdse meesterwerken van de Nederlandse schilder en beeldhouwer Arie Schippers (Rotterdam, 1952) te presenteren.

De afgelopen 10 jaar heeft het Stedelijk Museum Kampen veel aandacht besteed aan figuratieve kunstenaars, die de liefde voor het werken naar de waarneming weten te combineren met een grote authenticiteit. Dit genre kunstenaars haalt de inspiratie uit de realiteit en bezit de verbeeldingskracht om boven de werkelijkheid uit te stijgen. Technische vaardigheid is knap, maar niet genoeg om te blijven boeien en je in je ziel te raken. Het gevaar ligt op de loer dat het te gemakkelijk wordt. Er moet geploeterd worden en steeds opnieuw nieuwe wegen bewandeld.

Arie Schippers is zo'n kunstenaar die het lef heeft in het diepe te springen en er steeds weer in slaagt je te verrassen. Hij is vele stijlen meester. Zijn werken lopen uiteen van vlotte tekeningen naar de waarneming van figuren en landschappen tot levensgrote portretten in de beste traditie van de 19e eeuwse Franse schilder Ingres.

Het Stedelijk Museum Kampen legt het accent op zijn schilderijen van bijzonder groot formaat, waaronder de zogenoemde 'Spaanse groepsportretten'. De eerste zeven doeken van deze nog groeiende serie ontstonden in zijn atelier in Spanje in 1996. De kunstenaar liet zich hiervoor inspireren door de grote fresco's van de Italiaanse Vroeg- Renaissance schilders Ghirlandaio, Masaccio en Rafaël en de figuurstukken van de Spaanse schilders Velázquez en Goya, uit respectievelijk de 17e en 19e eeuw.

Schippers vermengt het klassieke realisme met een magische fantasiewereld en neemt ons vervolgens mee op reis naar zijn wonderlijke wereld in heden en verleden. De schilderijen bevatten vele verwijzingen naar Arie's grote leermeesters, maar zijn ontegenzeggelijk zijn eigen taferelen. Het grote doek Easteregg met de zwevende magiër en de schilder achter zijn ezel is het meest ambitieuze werk van de tentoonstelling. Het is een raadselachtig en duister doek. Kunstjournalist Stefan Kuiper geeft in de bijbehorende catalogus van de tentoonstelling, middels een serie interviews met de kunstenaar, een inkijk in hoe o.a. dit werk tot stand is gekomen.

Van een andere orde is het zeer grote doek met twee hedendaagse militairen in volle gevechtsuitrusting. Ze staan aan de voet van een verstilde vallei en de hemel gaat open. Een zee aan zielen van mensen en dieren stijgt op naar een Christusfiguur aan de hemelpoort. Het is een overweldigend schouwspel in kleur en licht. Het grote formaat maakt je als toeschouwer bijna fysiek deelgenoot van het toneel.

Omdat Schippers zo veel naar de waarneming heeft gewerkt is hij in staat de fictie als werkelijkheid weer te geven. Hij heeft een enorm reservoir aan opgeslagen beelden in zijn hoofd, waar hij mee kan doen wat hij wil.

Ook in zijn beeldhouwwerk creëert hij overtuigende persoonlijkheden. Ze eisen hun eigen ruimte op tussen de doeken en lijken er zo uit weggewandeld. De beelden zijn Arie's speeltuin. Ze ontstaan direct onder zijn handen, gemaakt uit gips, polystyreen of (polymeer)klei en worden al dan niet beschilderd of behangen met textiel. Speciaal voor de locatie Voormalige Synagoge maakte Schippers zijn meest recente beeld van een luidbalkende ezel. Het dier is uit het hoofd gemaakt en springt bijna uit zijn vel van expressiviteit. Hij maakt hiermee een knipoog naar het voormalige joodse gebedshuis door de Messias op zijn rug weg te laten.

Dat zijn beeldhouwkunst niet ondergeschikt is aan zijn schilderkunst blijkt wel uit het feit dat Schippers grote opdrachten heeft verworven, zoals het Nelson Mandela-monument Long Walk to Freedom in Den Haag en recent voor de stad Dordrecht een standbeeld van Willem van Oranje, Vader des Vaderlands. Tussen de geschilderde groepsportretten in het Stedelijk Museum Kampen bevindt zich ook een aantal portretten van honden, die meer dan levensgroot afgebeeld, wijs de wereld inkijken. Arie's eigen hond Kiko, en face afgebeeld, kijkt geconcentreerd naar waarschijnlijk de baas zelf. Hij zit fier rechtop en ontroert in zijn menselijkheid. Schippers kruipt in de koppen van de honden en weet bijna hoe het voelt om een staart te hebben. Ook bij dit thema heeft de kunstenaar de werkelijkheid zo vaak getekend, dat hij zich de hond letterlijk eigen heeft gemaakt.

De portretten van de honden combineren op vanzelfsprekende wijze met zijn fictieve doeken. Het contrast tussen verbeelding en realiteit verdiept beide werelden.

Op twee andere grote doeken zien we twee hoogzwangere teefjes in een leeg, klassiek landschap. Met de staart tussen de poten kijken ze zorgelijk en waaks. Ze zijn kwetsbaar en zich bewust van hun verantwoordelijkheid voor het nageslacht. Het vierde doek is van een heel oude Kiko. De hond is geplaatst in een donker landschap en gericht naar de horizon. Hij kijkt nog even naar ons om. Ouderdom naast verwachting van nieuw leven. Leven naast afscheid.

De titel van de tentoonstelling Mens wordt hond zou je een vervolg kunnen noemen op de tentoonstelling Verf wordt vogel in de Kunsthal Rotterdam in 2015. Deze tentoonstelling was een ode aan de fantasie van waaruit Schippers zijn materialen transformeert tot grootse en intieme werken.

In Mens wordt hond zien we de oude, zwarte hond met blinde ogen, die ons op de omslag van de catalogus aankijkt. Dit schilderij, Marquesada getiteld, personifieert de rijpere kunstenaar zelf, die zich heeft ontwikkeld en losgemaakt van zijn illustere voorgangers. Stefan Kuiper beschrijft in de catalogus de vele Arie's die het kunstenaarschap van Schippers bevolken. Arie de denker/ ziener zou je daar nog aan toe kunnen voegen. Hij staat aan de basis van ieder werk. Zoals de honden ons en de wereld om hen heen gadeslaan, alert en trouw aan de baas, zo is Schippers trouw aan zichzelf en aan zijn liefde voor de beeldende kunst. Arie Schippers, een haarscherpe observator van de werkelijkheid met zijn blik gericht op een andere wereld; zoals Kuiper treffend stelt: vreemd en toch volkomen vanzelfsprekend.

Bij deze tentoonstelling is een catalogus uitgegeven in samenwerking met Uitgeverij Waanders, geschreven door kunstjournalist Stefan Kuiper en vormgegeven door Harald Slaterus.

De catalogus is mede mogelijk gemaakt door de Stichting Beschermers Stedelijk Museum Kampen. Titel Mens wordt hond Auteur Stefan Kuiper, Yvonne Oordijk Pagina's 48 Uitgever Waanders Uitgevers, Zwolle Prijs € 15,00 ISBN 9 789462 622302

 

 

Verhuur en trouwen

Actueel

Opening Arie Schippers

Op zondag 17 februari opent de tentoonstelling 'Mens wordt hond' van Arie Schippers. Vanaf 14.30 uur bent u van harte welkom. De opening start om 15.00 uur in onze Gouden Zaal. Na afloop is er uiteraard ruimschoots de tijd om de tentoonstelling - op beide locaties- te bewonderen.

 

Toegang is gratis en u krijgt een hapje en een drankje.

 

Taxatie(mid)dag!

Het museum organiseert op zondag 20 januari tussen 13.00 en 16.00 uur een taxatiemiddag in de Gouden Zaal! Taxateurs Jan Bockweg (taxateur schilderijen en prenten, Epe) en Marius van Ee (taxatie- en adviesbureau, Kampen) zullen uw bijzondere voorwerpen taxeren. Kosten bedragen € 2,- per voorwerp, met een maximum van 2 voorwerpen per persoon. Uiteraard kunt u ook terecht voor adviezen omtrent restauratie, schoonmaken en onderhoud.
Iedereen is van harte welkom!

 

Openingstijden

LET OP!

Aangepaste openingstijden!

Wegens de feestdagen zijn wij gesloten op:

24, 25, 26 en 31 december 2018

en 1 januari 2019.

 

Wij wensen u fijne kerstdagen een heel gelukkig 2019!

 

Twitterfeed

Twitter response: "Bad Authentication data."

website realisatie: nmedia ict