De afgelopen dagen is één specifieke set objecten uit dit project in opspraak gekomen. Aanleiding daarvoor was een facebook-post gevolgd door een melding van discriminatie aan het CIDI (Centrum Informatie Documentatie Israël) door een passant die meende dat dit ene object uit de serie een antisemitistische uiting zou zijn.

Het museum begrijpt dat de passant, die op de Joodse feestdag Tisja Beav dit object voor varkensoren heeft aangezien, daar enórm van is geschrokken. Met de objecten, zoals gepresenteerd in deze route, verbeeldt de kunstenaar het belang van het horen en luisteren naar ons verleden, in direct verband met de boodschappen die ons daaruit in het heden kunnen bereiken. Dit is vorm gegeven in objecten die zij “boodschappers” noemt. Deze ‘boodschappers’ bestaan wat materiaal betreft uit perkamenten oren van runderen en hout. Ze zweven aan touw of vanuit hogere plaatsen in ruimtes om ons iets vertellen of juist te luisteren naar wat zich op die specifieke locatie afspeelt. Ook op diverse andere plekken op de route, langs de tentoonstelling en langs de IJsselkade hangen tientallen dergelijke ‘boodschappers’. Enkele locaties zijn het Unieplein, de IJsselkade en de Schepenzaal in het museum zelf.

Deze ‘boodschappers’ zijn voordat de tentoonstelling in Kampen tot stand kwam al op verschillende plaatsen in het land bij werken van de kunstenaar te zien en te ervaren geweest.
Hout en perkament zijn eeuwenoude materialen. In die zin passen zij bij de lange geschiedenis die Kampen heeft. Passend bij het uitgangspunt “Sprekend Verleden”.
Het is jammer en zeer te betreuren dat de vereenvoudiging van deze boodschappers naar “oren” de meningsverschillen extra heeft versterkt. Er zijn geen ‘oren’ opgehangen, het zijn door een kunstenaar vormgegeven ‘boodschappers’.

Het Stedelijk Museum Kampen hecht er waarde aan te vermelden dat zij juist met betrekking tot de Voormalige Synagoge met fijngevoeligheid op deze locatie wil werken. Dit wordt ook bevestigd door het CIDI, die in een reactie aangeeft dat er een misverstand aan de orde was en de waardering heeft uitgesproken voor de grote zorg en aandacht die het Stedelijk Museum Kampen voor het Joodse verleden in Kampen voortdurend betoont. Zo is er op de locatie ‘Voormalige Synagoge’ een, gratis toegankelijke en recent vernieuwde, presentatie over de Joodse geschiedenis van Kampen. Het museum hoopt hiermee juist bij te dragen aan het levend houden van de geschiedenis.

Om in de toekomst verdere misverstanden met daarbij mogelijke gevoeligheden zoals nu gebleken te voorkomen, heeft het Stedelijk Museum Kampen besloten om bij de set objecten voor de Voormalige Synagoge een verklarend bordje te plaatsen.

U bent van harte welkom om de gehele tentoonstelling te komen ervaren en dan uw mening te vormen.