Ons echte goud

Architectura

Ontdek tijdens de Nationale Museumweek ons échte goud.

02 Architectura 550 kb

Architectura

Siero’s schildersbedrijf, Henk van de Burgt, glas in lood, 103X79 cm.,1946

Collectie: Stedelijk Museum Kampen

Afgebeeld is een glas in lood raam dat in 1946 gemaakt is door Henk van de Burgt die toen in dienst was bij het schildersbedrijf Siero in Kampen. Eind 19e eeuw werd dit schildersbedrijf opgericht door  Siero sr. Zijn zoon Leonardus Alexander (1895-1992) zette de zaak -  die gevestigd was aan de IJsselkade - voort en breidde deze uit. Vanaf het begin maakte het bedrijf al glas in lood ramen maar Siero jr. wilde juist deze tak van sport uitbreiden en verbeteren. Nog in de Tweede Wereldoorlog kocht hij daartoe een extra pand aan dat geschikt was als werkatelier voor glazeniers.

Na de oorlog wist Siero drie uit het zuiden afkomstige glazeniers te strikken: Henk van de Burgt, Pierre van Rossum en hun beider medewerker Sjaak Verburg. Het drietal kwam naar Kampen toe en in maart 1946 opende Siero zijn nieuwe atelier.

De bloei van het bedrijf was echter van korte duur. In 1949 waren  Van de Burgt en Van Rossum weer naar het zuiden vertrokken. Toch is er nog een flink aantal glas in lood ramen in de stad aanwezig die door Van Rossum en/of Van de Burgt gemaakt zijn.

Het afgebeelde glas in lood raam heeft als voorstelling een allegorie op de architectuur en werd in 1995 door L.A. Siero aan het museum geschonken. Een pendant van dit raam bevindt zich in het Frans Walkate Archief en verbeeldt de beeldhouwkunst, de glasschilderkunst, de schilderkunst en de beeldhouwkunst.

Lees meer over de Digitale Nationale Museumweek (20 t/m 26 april 2020).