kONINGSDAG

Koningsportret 2704ZKHWillemAlexandernr8 215 kb

Koning Willem-Alexander (1967)

Kenne Grégoire (1951), olieverf op doek, 192X128 cm, 2016

De kunstenaar Kenne Grégoire kreeg in 2015 de opdracht het portret van koning Willem-Alexander te schilderen. Grégoire studeerde in Amsterdam aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten.

Grégoire ontwikkelde zich tot een fijnschilder in realistische stijl. Naast stillevens en theatrale taferelen schildert hij vaak portretten. In al zijn composities is slijtage en schoonheid te zien.

Kenne heeft de vorst realistisch en op eigentijds wijze weergegeven. De koning draagt een donker pak dat voorzien is van onderscheidingstekens. De regalia ontbreken op dit schilderij. Wel draagt de koning zijn hermelijnen mantel, maar dat doet hij met een zekere losheid, alsof hij ieder moment zijn mantel af kan leggen dan wel juist aantrekken.