lintjesregen

05 Lintjesregen 211 kb

Burgemeester S.H. de la Sablonière

Johannes Daniël Belmer (1827-1909), ca. 1885, olieverf op doek, 43X36 cm

Het portret van burgemeester mr. Stephen Hendrik de la Sablonière maakte Belmer in 1885 of 1886 in opdracht van het gemeentebestuur. Aanleiding voor de opdracht was het afscheid van de burgemeester die na 19 jaar zijn ambt neerlegde.

Orde van de Eikenkroon

Fabrieksproduct, goud, brons, wit emaille, 1X1 cm., 1869

De jaarlijkse lintjesregen, voorafgaand aan Koningsdag, waarbij tal van bekende en minder bekende Nederlanders koninklijk worden onderscheiden, is voor de ontvangers  meestal een kroon op het werk. Bekend zijn vooral de Orde in de ridder van Oranje Nassau of die van de Nederlandse Leeuw.

Een onderscheiding in de Orde van de Eikenkroon, zoals afgebeeld, wordt in Nederland echter niet meer uitgereikt. In de 19e eeuw was dat wel anders. De Orde was een Luxemburgse onderscheiding en werd in 1841 ingesteld door koning Willem II die tegelijkertijd groothertog van Luxemburg was. Hij deelde hem maar liefst 30 maal uit tijdens zijn koningsschap.

Het lintje was echter wel aan inflatie onderhevig: Koning Willem III verleende alleen al op zijn dag van inhuldiging 300 lintjes in de Orde van de Eikenkroon. Honderden onderscheidingen zouden nog volgen.

Toen koningin Wilhelmina koning  Willem III opvolgde, was het gedaan met het uitdelen van de ’Eikenkroon’. De Luxemburgse erfopvolging stond opvolging in de vrouwelijke lijn niet toe en daarmee verdween de onderscheiding uit het Nederlandse ’straat’beeld.

Het afgebeelde’ lintje’ bestaat uit een gouden, wit geëmailleerd kruis. De kruisarmen zijn met elkaar verbonden door een eikenkrans en het medaillon draagt een gekroonde W als monogram. Het betreft een onderscheiding tot Officier in de Orde van de Eikenkroon.

Het afgebeelde exemplaar viel op 12 november 1869 ten deel aan Stephen Hendrik de la Sablonière, burgemeester van Kampen van 1866 tot 1885.

Waarom hij het lintje kreeg, is onbekend, maar hij was er trots op: geen officiële afbeelding van De la Sablonière zonder dat het lintje zichtbaar is.

Het ’lintje’ is te zien in het Stedelijk Museum Kampen.