25 en 26 mei 2024

Ontdek jij alle bijzondere details in de unieke Schepenzaal van Stedelijk Museum Kampen? Met een verrekijker kun je de hele zaal goed afspeuren!

Over de Schepenzaal

De Schepenzaal is nog één van de weinige authentieke bestuurs- en rechtszalen uit de Hanzetijd. Daarom is de zaal een sleutelstuk in het venster 'De Hanze' van de Canon van Nederland.

Op vastenavond in 1543 werd het Raadhuis van Kampen door brand verwoest. Maar het stadsbestuur wist de ramp te keren tot iets geweldigs. Kosten noch moeite werden gespaard om het Raadhuis te herbouwen en de Schepenzaal – de vergaderzaal van het stadsbestuur – opnieuw in te richten met een rijkdom van jewelste, passend bij een rijke en machtige handels-/Hanzestad.
De monumentale schouw, gemaakt door Colijn de Nole, toont alle deugden die men toeschreef aan een goede keizer – Karel V. Ze zijn net zo goed van toepassing op het stadsbestuur.

Canondagen

Tijdens het weekend van 25 en 26 mei 2024 organiseren verschillende Canoninstellingen uit het hele land activiteiten waarbij de venseters en de sleutelstukken uit de Canon van Nederland centraal staan.

Workshop Caleidoscoop maken Stedelijk Museum Kampen

Datum: